Gyógyszertárkereső
Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Asperiores harum iure, iusto quam rem vel?
Gyöngy Prémium alkalmazás Töltsd le te is és próbáld ki
azonnali kedvezményeinket!
App qr code

A mai gyerekek rengeteg időt töltenek képernyő előtt, népszerűek körükben a számítógépes játékok is. Mennyire hatnak ezek a pszichére, és mire érdemes odafigyelni annak a szülőnek, aki nem szeretné, hogy gyereke kárt szenvedjen az efféle időtöltés miatt?

A számítógépes játékok rendkívül sokszínűek, de korlátlanul a leggyanútlanabbakat – kinek árthat például a sakk? – sem szabad űzni. Ezek a szemnek sem tesznek jót, hiszen a látószerv nem arra van kitalálva, hogy folyamatosan a monitort nézze. Márpedig a számítógépen, tableten, mobiltelefonon futó játékok miatt a gyerekek sok időt töltenek a képernyő előtt. Ez azért gond, mert a közelre nézés miatt a szemizmok állandó alkalmazkodási görcsben vannak, ami kedvez a rövidlátás kialakulásának. Ezt elkerülendő nem szabad hagyni, hogy a gyerek két óránál több időt töltsön monitor előtt, amibe beletartoznak a számítógépes játékok is. A maximum kétórás időt is célszerű több részletre osztani, a szünetekben pedig fontos, hogy a gyerek mást csináljon, kimenjen a kertbe, a játszótérre, szemével más távolságokra is nézzen.

 

Ok és okozat?

Az erőszakos videojátékok már más kérdéseket is felvetnek, ezek főleg egy-egy tragédia kapcsán kerülnek célkeresztbe. Köztudott például, hogy az 1999-es Columbine középiskolai mészárlás elkövetői is ilyen játékoknak voltak a rajongói. Az ugyanakkor kérdés, hogy az ilyen programok valóban növelhetik-e az agressziót. Sokan amiatt feltételezik ezt, mert a videojátékok jelentős része az erőszakos cselekedeteket jutalmazza, az agressziót pedig problémakezelési megoldásként mutatja be. Azt a pszichológusok is elképzelhetőnek tartják, hogy mindez – hasonlóan az akciófilmekhez – érzéketlenít és csökkenti az empátia szintjét. A témával kriminálpszichológusok, játékelmélet-kutatók is foglalkoznak, ennek ellenére döntő, a játékok és a tényleges erőszak közti összefüggést senki nem tudott igazolni.

Akár segíthet is?

A bizonyítékok inkább azt támasztják alá, hogy a negatív hatást a személyiség közvetíti, tehát bizonyos személyiségjegyek, személyiségzavarok, meglévő pszichés problémák növelik a gyerekek sérülékenységét a videojátékok káros hatásaival szemben. Ha ez nem adott, akkor a videojáték segíthetik is a feszültség levezetését, és meggátolják, hogy az agresszió felgyűljön. Olyan vélemények is vannak, hogy a játékok biztonságos lehetőséget kínálnak a tinédzsereknek arra, hogy az önveszélyes tevékenységeket virtuálisan kipróbálhassák. Ismert az is, hogy a videojátékokkal megszerezhető készségek nem korlátozódnak az adott játékra: a gyerekek reakcióideje általában is javulhat, a való életben is pontosabban végezhetik a feladatokat. Olyan felmérés sincs, amely azt igazolta volna, hogy a videojátékok rontanák az iskolai teljesítményt: az ezeket kedvelők sem érnek el rosszabb eredményt, mint azok, akik nem játszanak. Viszont a videojátékokkal mindenképp csínján kell bánni, arra pedig minden szülőnek figyelnie kell, hogy gyereke csak a korosztályának szóló programot használja, és azt se vigye túlzásba.

facebook-share Megosztás

Jelentkezz be Gyöngy Prémium fiókodba,
vagy regisztrálj és hozd létre most!
Törzsvásárlói kártyaszámodat a plasztik kártyád
hátoldalán találod.
Tipp: 250100-al kezdődik a kártyaszám
Card number illustration