Gyöngy Patikák

Gyógyszertárkereső

Évente ötezer ember hal meg magas vérnyomás következtében csak Magyarországon. A betegség sokszor nem előzhető meg, viszont a felismert probléma jól kezelhető. A gyógyszerek mellett van néhány jó tanács is, amely segíthet csökkenteni a mért értékeket.

A magasvérnyomás-betegség, vagy más néven hipertónia a fejlett országokban, így nálunk is népbetegség. Körülbelül 15 százalékunknak tartósan magas a vérnyomása, ám feltehetően sokkal szélesebb kör marad felismeretlenül. Más becslések szerint minden nyolcadik haláleset mögött ez áll, maga mögé utasítva a tumoros megbetegedéseket is.
Civilizációs betegség lévén összefügg az elhízással, a mozgásszegény életmóddal és az egészségtelen táplálkozással. Egészséges életmóddal azonban megelőzhetők a magas vérnyomáshoz társuló, akár halálos betegségek, mint például a szívinfarktus vagy a stroke. A gyógyszeres kezelésben kövessük orvosunk utasításait, és egészítsük ki azokat következő tanácsainkkal.

Mozogjunk

A mozgás formában tart, és akár napi félóra séta is segít szívünknek. Növekszik tőle szívünk teherbíró- és alkalmazkodó-képessége, javul a szövetek oxigén-ellátása.

Csökkentsük súlyunkat

A szív- és érrendszeri megbetegedések, így a hipertónia egyik fő rizikófaktora a túlsúly. A fogyás legjobb módja, ha kombináljuk a mozgást és a diétát. 

Zöld út a vérnyomáscsökkentésnek

A fokhagyma segíthet kordában tartani a vérnyomásunkat is. Vérnyomáscsökkentő hatású allicin tartalma nyersen fogyasztva érvényesül legjobban. A zöld színű zöldségekben (például fejes saláta, brokkoli, spenót) található B-vitamin jó hatással van a vérnyomásunkra, másrészt a sok zöldség fogyasztása segít a testsúly csökkentésében is.

Stresszoldás

A magas vérnyomás oka lehet a sok idegeskedés, a rendszeres stressz. Csökkentésére számos technika van a rendszeres olvasástól a légzőgyakorlatokon át a jógáig. Ezzel szemben felejtse el a cigarettát, mint stresszcsökkentőt, hiszen ez az egyik legjelentősebb rizikófaktor valamennyi szív- és érrendszeri betegség kialakulásában!

6 tipp a helyes vérnyomásméréshez

  1. Győződjön meg róla, hogy a mandzsetta megfelelő méretű, azaz mielőtt vérnyomásmérő készüléket vesz, mérje meg felkarja kerületét, és válassza a megfelelő méretet.
  2. Legyen nyugodt! Ne igyon koffeines üdítőt vagy kávét, ne végezzen megerőltető fizikai tevékenységet a mérést megelőző 30 percben.
  3. Üljön a megfelelő testtartásban! A vérnyomásmérés során egyenes háttal üljön, támassza hátát a szék támlájának. Ne keresztezze végtagjait. Tartsa lábát egyenes tartásban a padlón, a karját fektesse egy kemény felületre oly módon, hogy felkarja a szív magasságában helyezkedjen el.
  4. Mindig több mérést végezzen! Ahányszor a vérnyomását méri, mindig végezzen el két vagy három mérést egy percnyi különbséggel, és jegyezzen fel minden eredményt.
  5. Mindig ugyanakkor mérjen! Mivel a vérnyomás folyamatosan változik, fontos, hogy vérnyomását mindig azonos időpontban mérje meg. A javasolt időpontok: reggel (rögtön felkelés után), majd este érdemes megismételni.
  6. Mindig írja fel a kapott eredményt! 
facebook-share Megosztás